Aanvul­lende vragen over Regiotaxi


Indiendatum: mrt. 2017

Schriftelijke vragen ex. artikel 23 Reglement van Orde Provinciale Staten van Flevoland: Aanvullende vragen over Regiotaxi

Geachte Voorzitter van Provinciale Staten,

Overeenkomstig artikel 23, lid 1 en 2 van het Reglement van Orde stelt de fractie van de Partij voor de Dieren aanvullende vragen over de Regiotaxi.

Inleiding

Op 16 januari 2017 hebben wij vragen ingediend over het functioneren van de Regiotaxi tijdens de kerstdagen. Het college van Gedeputeerde Staten heeft de antwoorden daarop vastgesteld op 21 februari 2017 (2033055).

In antwoord op onze vraag waarom het college het nodig vond dat, in afwijking van het bestek voor de aanbesteding van de Mobiliteitscentrale, waarin staat dat de gesprekskosten voor de reiziger niet meer mogen bedragen dan het lokale telefoontarief, er een toeslag van 8 cent per minuut wordt opgelegd, heeft u bevestigd dat in het bestek voor de aanbesteding inderdaad bepaald is dat de gesprekskosten niet meer mogen bedragen dan het lokale telefoontarief. U heeft daarna uitgelegd dat het tarief dat reizigers betalen voor het bellen naar het 0900-nummer van de Mobiliteitscentrale niet is gewijzigd ten opzichte van de 'oude' situatie en dat u na overleg met de gemeenten bij de start van de Mobiliteitscentrale ervoor gekozen heeft het 0900-nummer van de (oude) vervoerder over te nemen, onder dezelfde contractvoorwaarden. Dit is gedaan met het oog op continuiteit in de bereikbaarheid voor de gebruikers en de continui?teit in de externe communicatie. Het nummer staat op naam van de provincie Flevoland. De kosten en opbrengsten die eraan zijn verbonden, worden verdeeld over de gezamenlijke overheden.

Dit en nieuwe informatie leidt ons tot de volgende aanvullende vragen:

  1. Heeft u kennisgenomen van berichten in de pers [1] over de prejudiciële beslissing [2] op 2 maart 2017 van het Hof van Justitie van de Europese Unie dat de kosten van een oproep naar een telefoonnummer van een servicelijn niet meer mogen bedragen dan de kosten van een gewone oproep?
  2. In hoeverre acht u deze uitspraak van belang voor het beoordelen van de toelaatbaarheid van extra kosten van 8 cent per minuut die u via het 0900-nummer laat betalen aan de klanten van de Regiotaxi?
  3. In het oude nummerplan behorende bij de telecommunicatiewet waren 0900-nummers aangewezen voor betaalde informatiedienden in het nummerplan geldend vanaf 15 juli 2015 zijn die nummers aangewezen voor gratis of betaalde informatiediensten
  4. In uw antwoord op onze hierboven vermelde eerdere vragen heeft u aangegeven dat de inkomsten van het 0900-nummer worden verdeeld over de gezamenlijke overheden. Kunt u voor de laatste 3 jaar per jaar aangeven welke bedragen aan welke overheden zijn betaald?
  5. Bent u van mening en/of is wettelijk of anderszins geregeld dat deze extra inkomsten uit bijdragen voor de Regiotaxi van WMO cliënten ten goede moeten komen aan WMO beleid?
  6. Kunt u nagaan hoe is verzekerd dat de aldus verworven extra inkomsten van de gemeenten inderdaad ten goede zijn gekomen aan WMO beleid?
  7. Bent u het met ons eens dat voor WMO cliënten de extra betaling via dit 0900-nummer gezien kan worden als een extra (niet-inkomensafhankelijke) eigen bijdrage voor deze WMO verstrekking?
  8. Op grond van welke wettelijke regeling en daarop gebaseerde gemeentelijke verordening mag deze niet-inkomensafhankelijke eigen bijdrage voor vervoer aan WMO cliënten worden opgelegd?
  9. Om welke reden had u in het bestek van de aanbesteding van de Mobiliteitscentrale opgenomen dat gesprekskosten voor reizigers niet meer mogen bedragen dan het lokale telefoontarief?
  10. Waarom is gekozen voor het bedrag van 8 cent per minuut? In het oude nummerplan behorende bij de telecommunicatiewet waren 0900-nummers aangewezen voor betaalde informatiediensten; in het nummerplan geldend vanaf 15 juli 2015 zijn die nummers aangewezen voor gratis of betaalde informatiediensten. Hoe beoordeelt u deze wijziging voor het doel waarvoor u het nummer gebruikt en bent u bereid het nummer voor een lager tarief of gratis ter beschikking te stellen?
  11. In een reactie onder het bericht op de website van Omroep Flevoland over de beantwoording op onze eerdere vragen over de Regiotaxi wordt gesteld dat sinds 1 april 2016 het aantal puntbestemmingen naar zorginstellingen buiten de NOP verminderd is, waardoor de vervoerkosten minimaal zijn verdubbeld en in vier jaar tijd zelfs verdrievoudigd. Is die reactie juist en kunt u uitleggen waarom deze verandering gewenst of noodzakelijk was? Is het ROCOVF betrokken geweest bij deze verandering?

Bij voorbaat dank voor de beantwoording.

Namens de Flevolandse fractie van de Partij voor de Dieren,

Leonie Vestering, lid Provinciale Staten

1 O.a. publicatie in Algemeen Dagblad van 2 maart 2017 “Extra kosten voor bellen klantenservice voortaan verboden”

2 Uitspraak in zaak ECLI:EU:C:2017:154

Indiendatum: mrt. 2017
Antwoorddatum: 19 apr. 2017

Schriftelijke statenvragen van de statenfractie van de Partij voor de Dieren over de regiotaxi, ingediend op 3 maart 2017, en de antwoorden daarop van het college van Gedeputeerde Staten zoals vastgesteld op 18 april 2017 (204682).

Inleiding Partij voor de Dieren
Op 16 januari 2017 hebben wij vragen ingediend over het functioneren van de Regiotaxi tijdens de kerstdagen. Het college van Gedeputeerde Staten heeft de antwoorden daarop vastgesteld op 21 februari 2017 (2033055). In antwoord op onze vraag waarom het college het nodig vond dat, in afwijking van het bestek voor de aanbesteding van de Mobiliteitscentrale, waarin staat dat de gesprekskosten voor de reiziger niet meer mogen bedragen dan het lokale telefoontarief, er een toeslag van 8 cent per minuut wordt opgelegd, heeft u bevestigd dat in het bestek voor de aanbesteding inderdaad bepaald is dat de gesprekskosten niet meer mogen bedragen dan het lokale telefoontarief. U heeft daarna uitgelegd dat het tarief dat reizigers betalen voor het bellen naar het 0900-nummer van de Mobiliteitscentrale niet is gewijzigd ten opzichte van de 'oude' situatie en dat u na overleg met de gemeenten bij de start van de Mobiliteitscentrale ervoor gekozen heeft het 0900-nummer van de (oude) vervoerder over te nemen, onder dezelfde contractvoorwaarden. Dit is gedaan met het oog op continuïteit in de bereikbaarheid voor de gebruikers en de continuïteit in de externe communicatie. Het nummer staat op naam van de provincie Flevoland. De kosten en opbrengsten die eraan zijn verbonden, worden verdeeld over de gezamenlijke overheden. Dit en nieuwe informatie leidt ons tot de volgende aanvullende vragen:

Vraag 1.
Heeft u kennisgenomen van berichten in de pers over de prejudiciële beslissing op 2 maart 2017 van het Hof van Justitie van de Europese Unie dat de kosten van een oproep naar een telefoonnummer van een servicelijn niet meer mogen bedragen dan de kosten van een gewone oproep?

Wij hebben kennisgenomen van de prejudiciële beslissing en de door u aangehaalde perspubliciteit.

Vraag 2.
In hoeverre acht u deze uitspraak van belang voor het beoordelen van de toelaatbaarheid van extra kosten van 8 cent per minuut die u via het 0900-nummer laat betalen aan de klanten van de Regiotaxi?

Naar het inzicht van ons college is de prejudiciële beslissing niet van toepassing op het 0900-nummer van Regiotaxi. De prejudiciële beslissing van het Hof betreft de uitleg van artikel 21 van Richtlijn 2011/83/EU. Deze richtlijn is niet van toepassing op de situatie bij de Regiotaxi omdat: a) In artikel 3, eerste lid is bepaald dat deze richtlijn van toepassing is op gesloten overeenkomsten tussen een handelaar en een consument. Hiervan is geen sprake wanneer een reiziger naar de Regiotaxi belt omdat hij vervoer wil aanvragen. Er is pas sprake van een mondeling gesloten overeenkomst wanneer het vervoer heeft plaatsgevonden en de reiziger naar de Regiotaxi belt omdat hij een klacht heeft over dit vervoer. Dan is echter ook de Richtlijn niet van toepassing omdat b) in artikel 3 derde lid sub k van deze Richtlijn is bepaald dat deze niet van toepassing Is op passagagiersvervoerdiensten.

Vraag 3.
In het oude nummerplan behorende bij de telecommunicatiewet waren 0900-nummers aangewezen voor betaalde informatiediensten in het nummerplan geldend vanaf 15 juli 2015 zijn die nummers aangewezen voor gratis of betaalde informatiediensten

Wij nemen daar kennis van.

Vraag 4.
In uw antwoord op onze hierboven vermelde eerdere vragen heeft u aangegeven dat de inkomsten van het 0900-nummer worden verdeeld over de gezamenlijke overheden. Kunt u voor de laatste 3 jaar per jaar aangeven welke bedragen aan welke overheden zijn betaald?

Het Is niet mogelijk om over de laatste 3 jaar de inkomsten van het 0900-nummer aan te geven. Tot 1 september 2016 was het 0900-nummer het eigendom van Vloettax B.V. Na die datum Is het telefooncontract van het 0900-nummer overgegaan naar de provincie Flevoland. In 2016 bedroegen de kosten voor het 0900-nummer meer dan de ontvangen opbrengsten uit het nummer. De provincie schat in dat de kosten van het 0900-nummer op jaarbasis circa €15.000,- zullen bedragen en de inkomsten €15.600,- Naar verwachting zal dit resulteren in een batig saldo van €600,-. Dit saldo wordt conform de verdeelsleutel over de gemeenten en provincie gedeeld. Van dit bedrag komt €252,- ten bate van de provincie en €348,- ten bate van de 4 deelnemende gemeenten.

Vraag 5, 6, 7 en 8.
Omdat het tot de bevoegdheid van de gemeenten behoort om de Wmo uit te voeren, kan de provincie geen uitspraken doen over de Wmo.

Vraag 9.
Om welke reden had u in het bestek van de aanbesteding van de Mobiliteitscentrale opgenomen dat gesprekskosten voor reizigers niet meer mogen bedragen dan het lokale telefoontarief?

Bij de aanbesteding is er van uitgegaan dat de Mobiliteitscentrale een eigen telefoonnummer zou uitgeven. Zoals is aangegeven in de beantwoording van de vragen die u ons op 16 januari 2017 heeft gesteld, Is er vanwege de continuïteit voor gekozen het 0900-nummer aan te houden.

Vraag 10.
Waarom is gekozen voor het bedrag van 8 cent per minuut? In het oude nummerplan behorende bij de telecommunicatiewet waren 0900-nummers aangewezen voor betaalde informatiediensten; in het nummerplan geldend vanaf 15 juli 2015 zijn die nummers aangewezen voor gratis of betaalde informatiediensten. Hoe beoordeelt u deze wijziging voor het doel waarvoor u het nummer gebruikt en bent u bereid het nummer voor een lager tarief of gratis ter beschikking te stellen?

Het bedrag van 8 cent per minuut gold ook vóór de invoering van de Mobiliteitscentrale. Ons college ziet vooralsnog geen aanleiding om het tarief van het 0900-nummer aan te passen.

Vraag 11.
In een reactie onder het bericht op de website van Omroep Flevoland over de beantwoording op onze eerdere vragen over de Regiotaxi wordt gesteld dat sinds 1 april 2016 het aantal puntbestemmingen naar zorginstellingen buiten de NOP verminderd is, waardoor de vervoerkosten minimaal zijn verdubbeld en in vier jaar tijd zelfs verdrievoudigd. Is die reactie juist en kunt u uitleggen waarom deze verandering gewenst of noodzakelijk was? Is het ROCOVF betrokken geweest bij deze verandering?

Het past ons college niet om op deze vraag een antwoord te geven aangezien die betrekking heeft op het Wmo-beleid van de gemeente Noordoostpolder. Ons college gaat er van uit dat de gemeente Noordoostpolder de aangewezen processen heeft doorlopen bij de totstandkoming van de besluitvorming over de puntbestemmingen van Regiotaxi.

Interessant voor jou

Statenvragen over drones in natuurgebieden

Lees verder

Statenvragen over gezondheidsrisico’s omwonenden van pluimveehouderijen

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Doe mee Doneer