Straathof/Sebava opereert zonder vergunning
Indiendatum: 15 jan. 2021
Geachte voorzitter van de Provinciale Staten,
Overeenkomstig artikel 23, lid 1 en 2 van het Reglement van Orde stelt de fractie van de Partij voor de Dieren de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten over een varkenshouderij van Sebava bv aan het Zuidermeerpad 4 te Creil.
In Creil staat een varkensbedrijf van ondernemer Straathof (Sebava bv). Straathof heeft een Wet natuurbescherming-vergunning aangevraagd voor de bedrijfslocatie in Creil. Daarnaast is er een milieuvergunning (Omgevingsverguning) aangevraagd. Op deze locatie worden op dit moment meer dan 20.000 varkens in een varkensflat gehouden, terwijl het bedrijf hiertoe momenteel geen onderliggende Wnb-vergunning heeft. Tevens is op 12 november een handhavingsverzoek ingediend door Coöperatie Mobilisation for the Environment U.A. (MOB) voor de locatie in Creil wegens het ontbreken van een geldige Wnb-vergunning.
Ten tijde van de beantwoording van de technische vragen (17 december 2020) was dit verzoek nog niet ingewilligd, terwijl de varkenshouder geen juridische basis lijkt te hebben voor zijn onderneming.
Wij hebben hierover enkele vragen.
1. Bent u ermee bekend dat deze ‘varkensbaron’ in Duitsland een beroepsverbod heeft gekregen wegens ernstige dierenmishandeling, waarna hij zijn stallen in Duitsland heeft verkocht en nu in Nederland zijn bedrijf uitbreidt met megastallen? Bent u ermee bekend dat een van zijn bekendste megastallen ‘Knorhof’ was, waar in 2017 door een brand 20.000 varkens omkwamen? Bent u ermee bekend dat de NVWA ook in Nederland herhaaldelijk ernstige dierenwelzijnsovertredingen heeft geconstateerd? Keurt u deze praktijken af? Zo nee, waarom niet?
2. Heeft het feit dat deze ondernemer zich blijkbaar niet aan de geldende regels wenst te houden invloed op eventuele vergunningverlening en/of (de mate van) controle op het voldoen aan vergunningsvoorwaarden in de toekomst? Zo nee, waarom niet?
3. Aangezien het hier gaat om een ondernemer waarbij de NVWA eerder meermaals dierenwelzijnsovertredingen heeft geconstateerd, en op deze locatie zonder vergunning dieren worden gehouden; bent u bereid de NVWA te verzoeken deze locatie te controleren? Zo nee, waarom niet?
4. Is er inmiddels een handhavingstraject in gang gezet? Zo ja, wat is de stand van zaken? Zo nee, waarom niet en bent u bereid in deze situatie te handhaven?
5. Bent u met ons van mening dat, gezien de uitgebreide geschiedenis van overtredingen van deze varkensbaron, en gezien het feit dat we hier te maken hebben met een grootschalige ondernemer met veel bedrijfslocaties, waarvan aangenomen mag worden dat deze bekend is met de vergunningsvereisten, dat er in dit geval sprake is van calculerend gedrag en dat er voor zwaardere maatregelen gekozen dient te worden? Zo ja, gaat u inzetten op zware maatregelen? Zo nee, waarom niet?
Volgens onze fractie gaat het gedrag van deze ondernemer lijnrecht in tegen de verduurzamingstransitie van de Flevolandse landbouw. Zonder overtreders is deze verduurzamingsopgave al groot, dus in het belang van het vertrouwen in de overheid en de landbouwsector moeten we niet terughoudend zijn in het optreden tegen dit soort illegale praktijken.
6. Bent u het met ons eens dat een varkensbaron als deze, die in Duitsland al een beroepsverbod wegens ernstige dierenmishandeling heeft, in Nederland herhaaldelijk ernstige dierenwelzijnsovertredingen heeft begaan, een smet is op het positieve imago dat de provincie Flevoland wil creëren als toekomstbestendige landbouwprovincie? Zo nee, waarom niet?
7. Bent u het met ons eens dat een veehouderij die nu in Flevoland illegaal dieren houdt, willens en wetens zo lang in overtreding is geweest, op grote schaal stikstof, fijnstof en ammoniak uitstoot met zijn megastal en zo negatieve invloed heeft op de biodiversiteit, natuur en luchtkwaliteit van onze provincie, niet past bij de doelstelling van een duurzame landbouwprovincie waarin “de agrarische sector wordt gestimuleerd om stappen te zetten richting kringlooplandbouw, met de nadruk op […] minder belasting van klimaat, natuur en milieu?” Zo ja, bent u bereid om alle middelen die u ter beschikking heeft, in te zetten om deze ondernemer uit Flevoland te weren? Zo nee, waarom niet?
Geachte voorzitter van de Provinciale Staten,
Overeenkomstig artikel 23, lid 1 en 2 van het Reglement van Orde stelt de fractie van de Partij voor de Dieren de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten over een varkenshouderij van Sebava bv aan het Zuidermeerpad 4 te Creil.
In Creil staat een varkensbedrijf van ondernemer Straathof (Sebava bv). Straathof heeft een Wet natuurbescherming-vergunning aangevraagd voor de bedrijfslocatie in Creil. Daarnaast is er een milieuvergunning (Omgevingsverguning) aangevraagd. Op deze locatie worden op dit moment meer dan 20.000 varkens in een varkensflat gehouden, terwijl het bedrijf hiertoe momenteel geen onderliggende Wnb-vergunning heeft. Tevens is op 12 november een handhavingsverzoek ingediend door Coöperatie Mobilisation for the Environment U.A. (MOB) voor de locatie in Creil wegens het ontbreken van een geldige Wnb-vergunning.
Ten tijde van de beantwoording van de technische vragen (17 december 2020) was dit verzoek nog niet ingewilligd, terwijl de varkenshouder geen juridische basis lijkt te hebben voor zijn onderneming.
Wij hebben hierover enkele vragen.
1. Bent u ermee bekend dat deze ‘varkensbaron’ in Duitsland een beroepsverbod heeft gekregen wegens ernstige dierenmishandeling, waarna hij zijn stallen in Duitsland heeft verkocht en nu in Nederland zijn bedrijf uitbreidt met megastallen? Bent u ermee bekend dat een van zijn bekendste megastallen ‘Knorhof’ was, waar in 2017 door een brand 20.000 varkens omkwamen? Bent u ermee bekend dat de NVWA ook in Nederland herhaaldelijk ernstige dierenwelzijnsovertredingen heeft geconstateerd? Keurt u deze praktijken af? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: Het is bij ons bekend dat de heer Straathof een beroepsverbod heeft gekregen in
Duitsland en dat hij eigenaar was van Knorhoff, maar niet dat hij zijn huidige bedrijven uitbreidt met megastallen. In Flevoland heeft de heer Straathof een vergunning voor het bedrijf Sebava aan het Zuidermeerpad 4 te Creil sinds 2009 en hij heeft sinds die tijd het bedrijf niet aanmerkelijk uitgebreid. Wel is er recent een vergunningaanvraag ingediend in het kader van de Wet natuurbescherming (Wnb) en de Wet milieubeheer (Wm) voor de uitbreiding met een mestzak binnen de vergunde ruimte van de Wet natuurbescherming. Er is geen uitbreiding met stallen aangevraagd. Wij zijn niet geïnformeerd door de NVWA over overtredingen in het kader van dierenwelzijn. Wij hebben hier ook geen bevoegdheden in. In zijn algemeenheid kunnen we aangeven dat de OFGV goede contacten met het NVWA onderhoudt en ook informatie uitwisselt over de bedrijven die zij controleren.
2. Heeft het feit dat deze ondernemer zich blijkbaar niet aan de geldende regels wenst te houden invloed op eventuele vergunningverlening en/of (de mate van) controle op het voldoen aan vergunningsvoorwaarden in de toekomst? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: Het bedrijf wordt jaarlijks gecontroleerd op het naleven van haar vergunning in het kader van de Wet milieubeheer. Sinds 2017 is de provincie Flevoland bevoegd gezag geworden in het kader van de Wnb. Hierop vinden inmiddels ook controles plaats. Vanuit de op basis van deze wetten verstrekte vergunning en ingediende melding is het niet onze ervaring dat er sprake is van calculerend gedrag op deze locatie. Overigens zijn er in de afgelopen jaren op grond van de Wm controles gedaan op het aantal dieren en de toegepaste stalsystemen. Deze komen overeen met de eisen uit de Wnb. Hierop zijn geen overtredingen geconstateerd met uitzondering van het niet goed functioneren van de biowasser begin 2020. Na het inzetten van een handhavingstraject, het versturen van een concept last onder dwangsom, is deze overtreding in hetzelfde voorjaar van 2020 ongedaan gemaakt.
3. Aangezien het hier gaat om een ondernemer waarbij de NVWA eerder meermaals dierenwelzijnsovertredingen heeft geconstateerd, en op deze locatie zonder vergunning dieren worden gehouden; bent u bereid de NVWA te verzoeken deze locatie te controleren? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: Wij zijn niet geïnformeerd door de NVWA over overtredingen in het kader van
dierenwelzijn. Wij hebben hier ook geen bevoegdheden in. Indien toezichthouders van de OFGV aanwijzingen zien met betrekking tot dierenwelzijn, nemen zij contact op met de NVWA. Tot op heden is er geen concrete aanleiding geweest op deze locatie om een signalering te doen aan de NVWA. Ten aanzien van de vergunning situatie in het kader van de Wnb en de Wm verwijs ik u naar de beantwoording van vraag 4.
4. Is er inmiddels een handhavingstraject in gang gezet? Zo ja, wat is de stand van zaken? Zo nee, waarom niet en bent u bereid in deze situatie te handhaven?
Antwoord: De dieren die worden gehouden op deze locatie zijn vergund in het kader van de Wet milieubeheer. Daarnaast is er in april 2017 een melding gedaan in het kader van de
Programmatische Aanpak Stikstof. Daarmee was er destijds geen vergunningplicht in het kader van de Wnb. Sinds de uitspraak van de Raad van State in het kader van de PAS heeft deze melding geen rechtskracht meer. Voor deze locatie is op dit moment geen Wnb vergunning van kracht. Echter, door de Tweede Kamer is in de Stikstofwet aangegeven dat bedrijven die destijds een melding hebben gedaan in het kader van de PAS, de zogenoemde PAS-melders, zo spoedig mogelijk alsnog zullen worden vergund. Het Rijk zorgt voor de benodigde stikstofruimte, op basis waarvan de provincie vergunningen zal verstrekken aan de PAS-melders. Daarmee is er concreet zicht op legalisatie van de PAS-melding. Overigens is er vrijdag 5 februari 2021 in het kader van het handhavingsverzoek een extra administratieve controle gedaan of de bedrijfsvoering nog steeds binnen de kaders van de PAS-melding en de Wm plaatsvindt. Hieruit is gebleken dat de huidige bezetting met varkens voldoet aan de kaders van de vergunningen. In week 6 zal er aanvullend een fysieke controle worden uitgevoerd op het bedrijf. Uiterlijk 23 februari zal er een besluit worden genomen op het handhavingsverzoek van de MOB. De MOB is hiervan in kennis gesteld. In het geval dat tijdens de fysieke controle alsnog blijkt dat de bedrijfsvoering niet binnen de kaders van de PAS-melding en de Wm past zal er handhavend worden opgetreden.
5. Bent u met ons van mening dat, gezien de uitgebreide geschiedenis van overtredingen van deze varkensbaron, en gezien het feit dat we hier te maken hebben met een grootschalige ondernemer met veel bedrijfslocaties, waarvan aangenomen mag worden dat deze bekend is met de vergunningsvereisten, dat er in dit geval sprake is van calculerend gedrag en dat er voor zwaardere maatregelen gekozen dient te worden? Zo ja, gaat u inzetten op zware maatregelen? Zo nee, waarom niet? Volgens onze fractie gaat het gedrag van deze ondernemer lijnrecht in tegen de verduurzamingstransitie van de Flevolandse landbouw. Zonder overtreders is deze verduurzamingsopgave al groot, dus in het belang van het vertrouwen in de overheid en de landbouwsector moeten we niet terughoudend zijn in het optreden tegen dit soort illegale praktijken.
Antwoord: Onze bevoegdheid betreft de Wnb en de Wm. Vanuit de op basis van deze wetten
verstrekte vergunning en ingediende melding is het niet onze ervaring dat er sprake is van
calculerend gedrag op deze locatie. Zie ook onze reactie op vraag 2.
6. Bent u het met ons eens dat een varkensbaron als deze, die in Duitsland al een beroepsverbod wegens ernstige dierenmishandeling heeft, in Nederland herhaaldelijk ernstige dierenwelzijnsovertredingen heeft begaan, een smet is op het positieve imago dat de provincie Flevoland wil creëren als toekomstbestendige landbouwprovincie? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: Wij zijn als provincie niet bevoegd in het kader van dierenwelzijn. Dit is de competentie van de NVWA.
7. Bent u het met ons eens dat een veehouderij die nu in Flevoland illegaal dieren houdt, willens en wetens zo lang in overtreding is geweest, op grote schaal stikstof, fijnstof en ammoniak uitstoot met zijn megastal en zo negatieve invloed heeft op de biodiversiteit, natuur en luchtkwaliteit van onze provincie, niet past bij de doelstelling van een duurzame landbouwprovincie waarin “de agrarische sector wordt gestimuleerd om stappen te zetten richting kringlooplandbouw, met de nadruk op […] minder belasting van klimaat, natuur en milieu?” Zo ja, bent u bereid om alle middelen die u ter beschikking heeft, in te zetten om deze ondernemer uit Flevoland te weren? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: Ons toetsingskader is de Wnb en de Wm. De inrichting wordt door de OFGV jaarlijks gecontroleerd. Door ons is niet geconstateerd dat op de locatie sprake is van ernstige overtredingen van de op basis van deze wetten gedane melding en de verstrekte vergunning. Door ons wordt de Landelijk Handhavingstrategie toegepast. Er is geen aanleiding om op basis van onze bevoegdheden in het kader van de Wm en de Wnb een andere strategie toe te passen
Interessant voor jou
Stop de aanrijding van reeën op de Rietweg!
Lees verderVragen over bijdrage Groeifonds aan Lelylijn
Lees verder