Amen­dement Opcenten kosten­dekkend voor mobi­liteit exclusief OV


8 november 2023

constaterende dat:

- de voorgestelde verhoging van de opcenten niet (meer) dekkend is voor de producten 6.2.1 ‘Mobiliteit en Verkeer’, 6.3.1 ‘Investeringen provinciale infrastructuur’ en 6.3.2 ‘Instandhouding en realisatie provinciale infrastructuur’;
- het gemiddelde percentage opcenten over alle provincies uitkomt op 87, en dit percentage in Flevoland zou neerkomen op het dekken van de uitgaven rondom mobiliteit exclusief openbaar vervoer;
- uit een recent Duits onderzoek blijkt dat de kosten voor het autogebruik, ongeveer 5000 euro per auto per jaar bedragen, nog bovenop de wegenbelastingen, en er geen reden is om aan te nemen dat dit veel hoger of lager ligt in Nederland;
- het autogebruik naast wegenbeheer en -onderhoud ook hoge maatschappelijke kosten met zich meebrengt zoals verkeersonveiligheid en milieukosten;
- ook niet-autobezitters (gaan) meebetalen aan het gebruik en maatschappelijke kosten van auto’s;

constaterende dat / van mening dat:

- het oneerlijk is dat mensen die geen auto hebben, nog meer gaan meebetalen aan het autogebruik van een ander en last hebben van de uitstoot;
- een auto in beginsel vele malen minder efficiënt is dan het openbaar vervoer en auto’s met een verbrandingsmotor fijnstoffen, Co2 en stikstof uitstoten;
- de vervuiler én ruimtegebruiker dient te betalen;
- de vervuiling en het ruimtegebruik niet indirect gefinancierd dienen te worden door niet-autobezitters,

x De tekst van beslispunt 7, zijnde:

De achtste wijziging van de Verordening op de heffing van opcenten op de hoofdsom van de motorrijtuigenbelasting Flevoland vast te stellen, waarbij het tarief als genoemd in artikel 2 met ingang van 1 januari 2024 wordt gewijzigd van 82,2 opcenten in 83,0 opcenten;

x te vervangen door:

De achtste wijziging van de Verordening op de heffing van opcenten op de hoofdsom van de motorrijtuigenbelasting Flevoland vast te stellen, waarbij het tarief als genoemd in artikel 2 met ingang van 1 januari 2024 wordt gewijzigd van
82,2 opcenten in 87,0 opcenten en een batig saldo van 5,0 opcenten beschikbaar te stellen voor Programmaonderdeel 6.1 Openbaar Vervoer in de Programmabegroting 2024;

en gaan over tot de orde van de dag.

Naam initiatiefnemer: K. van Wijlandt (PvdD), J. Cocu (SP), C. Straatsma (GroenLinks)


Status

Verworpen

Voor

Tegen

Wij staan voor:

Lees onze andere moties

Motie Voorwaarden noodfonds

Lees verder

Amendement Zorg voor échte weerstand; leg meer bos aan!

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Doe mee Doneer