Beperkte dienstverlening Regiotaxi niet voor herhaling vatbaar

De verminderde dienstverlening die door Regiotaxi Flevoland afgelopen december was ingesteld is niet goed bevallen. Klanten die rekenden op een rit tijdens de feestdagen, zaten onverwacht zonder vervoer. De provincie, die opdrachtgever van de Regiotaxi is, erkent de problemen en zegt toe een dergelijke beperking van de dienstverlening in de toekomst niet meer toe te staan. Dit blijkt uit de recente beantwoording van de schriftelijke vragen van de Partij voor de Dieren.

Uit voorgaande jaren was gebleken dat er vanwege de vakantieperiode minder gebruik werd gemaakt van de regiotaxi. Om die reden werd de regeling in de periode rond Kerst tijdelijk beperkt. In plaats van de gebruikelijke dertig minuten, moesten reizigers hun aanvraag voor deze periode nu minstens een week van tevoren aanmelden. Door een te late vermelding op de website waren mensen hier echter niet van op de hoogte en kregen sommigen een afwijzing.

“De regiotaxi wordt voornamelijk gebruikt door hulpbehoevende mensen die het vaak krap hebben” aldus Leonie Vestering, Partij voor de Dieren, “Het is erg ongelukkig dat uitgerekend deze mensen diep in de buidel moesten tasten voor een reguliere taxirit om de feestdagen toch nog met hun familie te kunnen doorbrengen.”

De Partij voor de Dieren had hier schriftelijke vragen over gesteld. De provincie geeft in de beantwoording aan dat het een misverstand betrof. Gedupeerden kunnen een klacht indienen bij de provincie en maken een goede kans op een vergoeding. Het klachtenformulier is hier te vinden.